De flesta kontor har en massa onödiga utgifter i form av onödigt kontorsmaterial. Genom att minska på användningen av sådant så finns ekonomiska vinster - detta samtidigt som man gör miljön en tjänst och frigör utrymme.
Minska användningen av onödigt kontorsmaterial och tjäna pengar.
Onödigt kontorsmaterial. Det är naturligtvis svårt att peka på vad detta kan vara. Det skiljer sig åt mellan företag och beroende på vilken bransch man tillhör - samt vilka arbetsuppgifter som utförs - så blir också vikten av kontorsmaterial olika. Det som är nödvändigt för ett företag blir totalt onödigt för ett annat. I många fall så handlar det om kvantitet.
Företag köper in för stora mängder av varor och material som sedan bara samlar en massa damm. Den mindre kostnad man betalar för större kvantiteter av material kan de facto visa sig vara en förlust för exempelvis arbetsmiljön och trivseln. Att se att varenda skåp är smockfullt med olika material - papper, pennor, klamrar, kuvert, linjaler, block, kuvert, toalettpapper, kaffe, thé, pärmar, tejp och så vidare - ger en mer klaustrofobisk känsla där man som anställd upplever att miljön är smutsig. Oavsett hur bra kontorsstädning företaget har.
Vad kan förbättras på ert kontor?
Vad kan man så spara in på? I många fall så kommer de ovan nämnda sakerna att vara nödvändiga att ha på ett kontor - men i mindre mängder. Att vi idag lever i en digital tidsålder gör att saker som papper, pennor, pärmar och block inte alls används i den utsträckning som fallet var för några år sedan. Där kan man definitivt dra åt svångremmen med gott samvete.
En annan detalj som tål att tänkas på gäller extern hjälp. Vi nämnde kontorsstädning ovan och där finns ett gott exempel på hur man som företag kan få professionell hjälp med att minska på onödiga, platskrävande saker. Detta genom att företaget inom kontorsstädning hela tiden håller koll på vad som behöver köpas in - inom sin gebit. Det kan handla om att toapapperet håller på att sina, det kan handla om att diskmedlet håller på att ta slut, att tvål behöver köpas in, att dammsugarpåsarna är slut eller att det är dags att köpa in nya golvmoppar, disktrasor eller toalettborstar.
Detta meddelas i god tid innan och ger företaget en bra chans att hitta bättre priser - eller där man samarbetar vidare och låter städfirman sköta inköpen.
En kaffemaskin minskar svinnet
Ett annat tips gäller exempelvis blommor. Vi mår bra av blommor och av levande växter. I hemmet såväl som på arbetsplatsen. Ingen mår dock särskilt bra av misskötta växter - något som tyvärr inte är ovanligt. Det finns företag som specialiserat sig på just blommor som man A) hyr till kontoret och B) som sköts av företaget i fråga.
På samma sätt som vid en kontorsstädning så lägger man ansvaret i andras händer och drar nytta av extern professionalism. Det är även en tjänst som kan anpassas och skräddarsys och där man genom olika tillval kan skapa en perfekt arbetsplats.
Ett tredje tips gäller kaffe. En kaffemaskin som sköts av en extern partner minskar på det onödiga svinnet. Dessutom bidrar en sådan till en renare, fräschare miljö där ett ytterligare plustecken finns: kaffet smakar ofta betydlig bättre än om de anställda själva brygger det.
Andra inlägg
- Självrengörande fönster – så fungerar det
- Så städar du mikrovågsugnen på kontoret
- Rengöra tangentbord
- Aktivitetsbaserade kontor - så fungerar det
- Arbetsmiljölagen - En genomgång
- Så får du ordning på hemmakontoret
- Ergonomiska hjälpmedel för kontoret
- Inredningstips till kontoret
- Vilken temperatur ska man ha på kontoret?
- Byta packning i blandare - en guide