Tänk på detta vid städning av kontor
Driver man en verksamhet där ett kontor fungerar som arbetsplats så finns det några saker som man bör ha i åtanke. Nummer ett är att miljön i sig är väldigt känslig sett till hur sjukdomar kan spridas. Hostar en så hostar alla, det är lite av en sanning. Man sitter tätt inpå varandra, man har ofta dålig luft och det räcker med att någon blir sjuk så kan alla andra anställda vara sjuka inom kort.
Att vara noggrann med hygienen är A och O i detta. Ställer man ut exempelvis handsprit vid varje bord - och ser till att den används rutinmässigt - så kan man komma lite lindrigare undan.
Städning av kontoret är också en viktig del i hygien kontra sjukdomar och just denna del tycker vi att man ska fästa ett extra fokus på; även av andra skäl än att minska på antalet sjukdagar. Kontorsstädning som sker på ett korrekt sätt ökar nämligen trivseln och ger företaget bättre förutsättningar att nå sina uppsatta mål. Trivsel ger ökad produktivitet och där har således varje företag inom kontorsnäring en ganska stor vinst att hämta hem.
Vilka städar då hos er och vilken städfirma sköter er kontorsstädning? Generellt så är svaret på denna fråga att det är den billigaste firman som gör det. Här har man ofta valt fel och vi tänkte förklarar varför genom att räkna upp några kritiska punkter som visar hur man ska tänka istället. Ett lågt pris är sällan synonymt med högre kvalitet och det gäller även vid städning av kontor. Här är några frågor som vi anser ska ställas innan man skriver ett avtal med första, bästa och billigaste städföretag:
- Har ni känslig information? Fel information i fel händer kan vara ett dråpslag för vilket företag som helst. Information som lätt kan stjälas vid en städning där en städare - under visst antal timmar - fritt kan botanisera i lokalerna.
- Hur är er utrustning? Troligt är att ni har en massa datorer och annan känslig elektronik på ert kontor. Som alla vet så är vatten och elektronik sällan en bra kombination och frågan är alltså HUR ditt städföretag egentligen städar? Använder man fiberdukar eller slabbar man på med mycket vatten vid varje liten yta?
- Har företaget andra kunder och rätt erfarenhet av branschen? Det är alltid - nästan oavsett bransch - en fördel om företaget kan visa upp en diger lista av kunder och samarbetspartners. Detta då det handla om en trygghet för dig som kund och då en referens i stort fungerar som ett kvitto på kvalitet.
- Har ni speciella behov? Ser era lokaler annorlunda ut jämfört med andra kontor? Finns det större glaspartier som behöver städas, har ni ett visst typ av golv - kanske heltäckningsmattor? Gör en lista av vad som finns och vad som är extra viktigt för er verksamhet.
- Hur ofta och vid vilka tider? En avgörande fråga som verkligen ska tas på allvar. De flesta väljer att få sin kontorsstädning utförd efter stängning och det är också något som rekommenderas ur både städares och personals synvinkel. genom detta så stör man inte varandra i sitt respektive arbete. Gällande tiden så finns det ofta ett värde i att utöka sin kontorsstädning; detta helt med tanke på det vi inledde texten med - att man minskar risken för sjukdomar och kostsamma sjukdagar.
Andra inlägg
- Självrengörande fönster – så fungerar det
- Så städar du mikrovågsugnen på kontoret
- Rengöra tangentbord
- Aktivitetsbaserade kontor - så fungerar det
- Arbetsmiljölagen - En genomgång
- Så får du ordning på hemmakontoret
- Ergonomiska hjälpmedel för kontoret
- Inredningstips till kontoret
- Vilken temperatur ska man ha på kontoret?
- Byta packning i blandare - en guide